ایران در گذر تاریخ

محبوب ترین پادشاهان ایران

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۵۵ ب.ظ

کـــــوروش بـــــزرگ



 💠کوروش کبیر💠تنها شخص ایرانی که نام او در کتب آسمانی آمده است، در تورات نیز به عنوان بنده صالح خداوند از وی نام برده شده است و پیامبران بنی اسرائیل او را مسیح موعود و نجات دهنده ملت ها می دانستند. شاهنشاهی که اولین منشور آزادی را در تاریخ بشر نوشت. اولین شاهنشاهی جهانی را تشکیل داد که وسعت آن از رود سند تا کناره های دریای مدیترانه را در بر می گرفت. کورش سه امپراتوری بزرگ آن روزگار را شکست داد وبه قلمروش افزود ؛ ماد ، لیدی و بابل ولی کوچکترین بی احترامی با پادشاهان مغلوب ننمود و با عطوفت و مهربانی با ملل مغلوب رفتار نمود. کورش کبیر انقلاب اخلاقی را در دنیای قدیم به وجود آورد و به حق عنوان برترین شاه تاریخ ایران و حتی جهان برازنده او است. از مهم ترین خصوصیات اخلاقی کورش کبیر ، علاقه و محبتی است که به قوام خانواده داشته است. وفاداری او به همسرش کاسان دانه زبانزد بود . باری او بیش از یک همسر اختیار نکرد و پس از وفات همسرش نیز به او وفادار ماند.


💠داریوش بزرگ💠 شاهی عاقل و دارای اراده ی قوی و عزم راسخ. این شاه شاهنشاهی هخامنشی را از نو تأسیس کرد و به آن تشکیلاتی داد که در آن زمان بسیار مهم می نمود، چنان که اسکندر و سلوکی ها و بعدها ساسانیان همان روش را در پیش گرفتند. بعضی از محققان داریوش را مهمترین شاه ایران دانسته اند و فقط کورش کبیر و انوشیروان را قابل مقایسه با او دانسته اند. 

❤️

💠انوشیروان عادل💠 خسرو انوشیروان پادشاه محبوب ساسانی بود که مورخین شرقی وی را بزرگترین پادشاه ایران دانسته اند، ولی حالا که معرفت به اوضاع و احوال ایران باستان بیشتر شده است نمی توان او را دارای این مقام دانست . اما در این که او بزرگترین شاه سلسله ساسانی بوده تردیدی نیست. او شاهی عادل و سختگیر، جنگی و مدبر، سردار و دلیر بود. در زمان او سلسله ساسانی به اوج عظمت خود رسید و بارها سپاهیان روم را شکست داد. دولت هیاطله را از صفحه روزگار محو نمود. 


💠شاپور اول💠شکست دهنده سه امپراتور رومی و اسیر کننده والریانوس امپراتور روم. او یکی از پادشاهان نامی سلسله ساسانی است شکیل و با عزم بود و مردم ایران وی را دوست داشتند.


💠شاپور دوم (ذوالاکتاف)💠 این پادشاه نامدار بیشترین مدت پادشاهی در تاریخ ایران را به مدت هفتاد سال داشته است. او با اقتدار توانست دست اعراب وحشی ، هون ها ، گرجی ها را از تجاوز به ایران کوتاه کند. در چندین نوبت امپراتورهای روم را شکست داد و از آنها غرامت گرفت.


💠مهرداد کبیر💠این شاه از شاهان بزرگ اشکانی است. در زمان او ایران بر سکاها و مردمان صحراگرد که از طرف شمال به کشور فشار می آوردند فائق آمد و ارمنستان را به طور کامل به ایران ملحق ساخت. مهرداد نه تنها بر سکاها غلبه کرد بلکه حدود ایران را تا کوههای هیمالیا در تبت رساند.


💠ارد اول💠از پادشاهان نامی اشکانی که خاطره شکست رومیان به سرداری کراسوس از ایرانیان به سرداری سورنا در زمان او اتفاق افتاد که باعث افتخار تمام ایرانیان محسوب می شود؛ زیرا در این نبرد تعداد سپاه ایران 10 هزار نفر و سپاه روم 50 هزار نفر بود و سپاه ایران به کمک تیراندازان ماهر خود توانست تمامی سپاه روم را نابود سازد. این نبرد یکی از شگفت آورترین نبردهای دنیای باستان تلقی می شود.


💠شاه عباس کبیر💠 پادشاه نامدار صفوی ، در زمان او ایران به اوج عظمت خود رسید و بارها سپاه عثمانی و ازبکان را در دو جبهه متفاوت شکست داد. شاه عباس همچنین بندر گمبرون را از دست پرتغالی ها در آورده و از آن به بعد این بندر، بندر عباس خوانده شد. او اصلاحاتی را در ایران به وجود آورد و ایران مهد تمدن جهان محسوب می شد. تا جایی که پایتخت او اصفهان نصف جهان خوانده می شد و به حق نامدارترین پادشاه ایران بعد از اسلام محسوب می شود.شاه عباس در اواخر عمر رویه دیگری گرفته وبه ظلم وستم به مردم و کشتن و کور کردن فرزندانش پرداخت.


💠نادر شاه افشار💠 کوتاه کننده دست افغانهای یاغی ، روس ها و عثمانی ها از ایران و تسخیر کننده هند. او سرداری قابل و بسیار شجاع بود ولی در امر مملکت داری ناموفق بود.


💠کریم خان زند💠 بیشتر به خاطر عطوفت ذاتی و سادگی و بی آلایش بودنش محبوب عوام شد. تا جایی که خود را وکیل الرعایا خواند

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۵
محمد جواد اکبری

نظرات  (۱)

۱۹ دی ۹۵ ، ۱۵:۱۳ سجاد صالحی
عالیییییییییی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی